Zweefvliegen is een teamsport!
Een zweefvliegtuig komt uit zichzelf niet de lucht in. Er komen veel handelingen, machines en materialen bij kijken. Hier beschrijven we een dag op de startplaats van een zweefvliegclub.
09.45u – 10.15u: binnenloop en briefing
Op een normale vliegdag begint om 10.00u de briefing. Dat betekent dat iedereen die die dag gaat vliegen dan aanwezig is. De meesten beginnen de dag met koffie en het doorspreken van wat ze die dag van plan zijn.
De briefing zorgt ervoor dat alle vliegers weten wat er die dag aan informatie beschikbaar is om veilig te vliegen. Denk aan: het weer, bijzondere omstandigheden, waar mogen we wel/niet vliegen, welke vliegtuigen nemen we mee, zijn er bijzondere safety-items etc.
10.15u – 11.00u : uitruimen en opstellen
Na de briefing gaat de hele club onder de leiding van de veldleider de vliegtuigen uitruimen. De papieren en accu’s worden erbij gehaald en de vliegtuigen op het platform opgesteld. Daarna worden de vliegtuigen 2 bij 2 achter de trekkers naar de startplaats gebracht.
Op de startplaats staat dan al de startbus, waar de administratie in plaatsvindt. De vliegtuigen worden gecontroleerd met de zogenaamde A-inspectie. Dat is de technische inspectie die iedere vliegdag moet plaatsvinden.
11.00u – ?u : vliegen!
Na de checks kan er gestart worden. Dit gebeurt door het ‘aanhaken’ van vliegtuigen aan de lierkabel. De lier van ACN heeft 2 kabels, dus na 2 starts moeten er weer kabels gehaald worden met de auto. Dat doen we met onze 2 Mercedes kabelwagens, die met 40km/h kabels kunnen uitrijden.
Gedurende de vliegdag is de DDI (Dienstdoende Instructeur) eindverantwoordelijk voor de veiligheid van het vliegbedrijf en de vliegers. Op de grond is de veldleider verantwoordelijk voor het soepel verlopen van het opstellen van vliegtuigen op de startplaats.
Iedereen op de startplaats rijdt kabels en haalt vliegtuigen uit het veld en helpt mee met het verplaatsen van de vliegtuigen. Zo ben je een groot deel van de dag bezig, ook als je niet vliegt.
Einde vliegdag: Schoonmaken en inruimen
Aan het einde van de vliegdag, soms wel om 21.00u, gaan alle vliegtuigen weer terug op hun plek in de hangaar. Maar niet voordat ze zijn schoongemaakt, de accu’s weer aan de laders hangen en alle papieren zijn ingevuld.
Alle leerlingen vullen aan het einde van de dag hun logboek in en laten dit aftekenen door een instructeur. Zo weten de instructeurs wat de voortgang van een leerling is, en dat alle vluchten en opmerkingen naar waarheid zijn ingevuld. Meestal drinken we daarna (18+) een lekker ACN-bier!